3. mei, 2018

Blog : Burnout preventie deel 2

Kom in actie tegen burnout ! 

De 6 beste burnout preventietips voor managers.

  • Gepubliceerd op 3 mei 2018
 
 

 

Burn-out is op dit moment beroepsziekte nummer één !

In dit artikel geef ik u vanuit mijn jarenlange ervaring als HRMer, manager, ondernemer, trainer, coach en paardencoach, de 6 beste burnout preventietips. Zodat langdurig ziekteverzuim kan worden voorkomen.

De cijfers : 14 procent van de werknemers meldt jaarlijks burnoutklachten. Zo’n procent van de beroepsbevolking komt als gevolg daarvan langdurig thuis te zitten. Een fikse burn-out leidt gemiddeld tot 242 dagen verzuim. De jaarlijkse verzuimkosten gerelateerd aan een burn-out worden begroot op 1,8 miljard euro. Dat berekenden het CBS, TNO en Arboned. Tijd voor actie dus !

Wat is een Burnout ? Een burnout is een combinatie van drie dingen: emotionele uitputting (het gevoel dat je ‘op’ bent), een cynische, onverschillige houding tegenover je werk en je collega’s, en verminderde persoonlijke bekwaamheid.

 

De 6 beste burnout preventietips voor managers:

1.Ga zelf het gesprek aan met uw medewerkers die symptomen van een mogelijke burnout vertonen! Dus medewerkers die zich 3 of meer keer ziek melden en zich ineens duidelijk anders gedragen (zie mijn vorige Blog : 5 signalen waar u als manager op kunt letten om burnout vroegtijdig te signaleren). Deel uw zorgen met uw medewerker en ga er vanuit dat uw medewerker uw observaties in eerste instantie wellicht zal ontkennen of mogelijk zelfs niet zal herkennen. Laat u niet afschepen en vraag door ! Vroeg herkennen en ingrijpen voorkomt verder afglijden.

2.Bied zelf hulp en begeleiding aan ! Vraag uw medewerker of hij suggesties heeft die het werk voor hem beter hanteerbaar zouden kunnen maken. Door meer inspraak en meer controle over het eigen takenpakket te bieden, kunt u er bijvoorbeeld voor zorgen dat iemand minder het gevoel heeft vast te lopen. Plan regelmatig momenten in om een vinger aan de pols te houden. Dit mogen ook informele contacten zijn, graag zelfs. Eet een keer samen een broodje, maak eens een lunchwandeling en toon interesse.

3.Geef het goede voorbeeld ! Respecteer de vrije tijd van uw medewerkers en ontmoedig een cultuur waarin standaard ook 's avonds, in de weekenden en zelfs tijdens de vakanties doorgemaild en geappt wordt. Kunnen en mogen afschakelen is wetenschappelijk bewezen noodzakelijk om burnout te voorkomen.

4. Bied daarnaast passende coaching aan ! Mijn advies zou zijn om naast uw ondersteuning, die echt cruciaal is en ook niet uitbesteed kan worden aan derden, toch ook een onafhankelijke coach in te schakelen. U kunt een onafhankelijke professional een intake gesprek laten doen en om een coachingsadvies vragen. Afhankelijk van de ernst van de situatie kan uw medewerker dan een passend traject aangeboden worden. Beter om nu in uw medewerker te investeren dan om straks geconfronteerd te worden met langdurig verzuim. Zoek een coach waar u vertrouwen in heeft en die past bij de hulpvraag en persoonlijkheid van uw medewerker.

5. Kies voor Verbindend Leiderschap! Uit onderzoek blijkt dat de stijl van leidinggeven een grote invloed heeft op de burnout cijfers binnen afdelingen. Afdelingen met een inspirerende leider die investeert in zijn teamleden en in hun onderlinge binding hebben significant minder burnout gevallen.Wellicht kunt u binnen uw organisatie ook verschillen ontdekken tussen afdelingen ? Het zou interessant kunnen zijn om afdelingen op dit punt te benchmarken om zodoende beter zicht te krijgen op de burnout preventieve maatregelen die bewezen effectief zijn binnen uw eigen organisatie. Hier zou u b.v. rekening mee kunnen houden bij het invullen van vacante management functies.

6. Blijf alert ! Iemand die een burnout heeft gehad kan hier gevoelig voor blijven in de toekomst. Het is dus aan te bevelen deze kwetsbare maar ook zeer waardevolle medewerkers te blijven monitoren. Op die manier kunnen gedragsveranderingen die wijzen op een mogelijke terugval meteen gesignaleerd worden en kan er tijdig actie ondernomen worden.

In mijn vorige Blog vertelde ik u op welke 5 veel voorkomende symptomen van burnout u kunt letten als manager. 

 

Burnout en Paardencoaching ?

Wat kunnen wij mogelijk voor u betekenen in dit verband ? Vanuit mijn expertise op management en HR gebied heb ik samen met Carin Breukers, docent, trainer, ondernemer, coach en paardencoach bij de Hoge School Zuyd, een speciaal burnout programma ontwikkelt voor individuele medewerkers. Daarnaast verzorgen wij ook speciale burnout signalerings- en preventietrainingen voor leidinggevenden.

Sinds wij beiden de kracht van het coachen met paarden ontdekt hebben maken wij bij deze trainingen altijd gebruik van onze paarden. Onze paarden zijn een zeer waardevol instrument om te zorgen dat mensen beter in contact komen met hun gevoel (mensen met burnout zitten vaak vast in hun hoofd) en in het geval van de leidinggevenden beter zicht krijgen op hun stijl van leidinggeven. Deze manier van coachen zorgt voor snelle, tastbare, duurzame en doorvoelde resultaten.

Meer informatie over onze coachings- en burnouttrajecten ? Check dan onze website www.rohacoachingmetpaarden.nl.

 

Hanneke Maessen,

HRMer, manager, ondernemer, trainer, coach & paardencoach

(maessenhanneke@gmail.com of 06-40839938)